Startup Budapest

Rohamtempóban digitalizálnának a magyar cégek: gyógyír lehet a válságra a mesterséges intelligencia

Ingyenesen elérhető Home Office chatbottal segíti a hazai cégeket a ChatBoss Team

A koronavírus járvány rendkívül nehéz helyzetbe hozta a hazai cégek többségét, egy csapásra az eddig elodázott digitális megoldások váltak a túlélés kulcsává. Habár az elsődleges kihívást az üzleti tevékenységek akadálytalan fenntartása jelenti, ehhez elengedhetetlen a kollégák távmunkájának megszervezése és támogatása, valamint a feléjük és a külvilág felé irányuló aktív és átlátható kommunikáció. Nagy teher és felelősség ez a vállalkozások számára, nem csoda, hogy egyre többen fordulnak a mesterséges intelligencia felé. Az MI-alapú chatbotokat fejlesztő magyar ChatBoss Team most számukra nyújt segítséget: kifejezetten ilyen helyzetekre fejlesztett Home Office chatbotjukat most ingyenesen használhatják a cégek.

Már nem csak egy távoli jövőben megoldandó problémának tűnik a digitális átállás, a világjárvány és a nyomában járó gazdasági nehézségek talán egyetlen pozitív hatása az, hogy a hazai cégvilág is ráébredt, a digitalizáció adta lehetőségek kiaknázásával nem várhatnak tovább. Sajnos van honnan felzárkózni, az EU 2019-es Digitális Gazdaság és Társadalom Indexe szerint a tagállamok rangsorában hazánk a sereghajtók között szerepel mindössze a 23. helyezést elérve. Különösen nagy kihívás ez az időszak a vállalati HR- és belső kommunikációs szakembereknek, hiszen akadályokba ütközik a toborzás, a bizonytalan munkavállalókat pedig az otthonaikban kell egyszerre elérni, motiválni és kielégítően tájékoztatni.

chatbot_small.jpg

Segítsen neked a Chatelka!

Egyre több cég értékeli át az eddigi digitális stratégiáját, és hívja segítségül a mesterséges intelligencia kínálta kényelmes és gyors megoldásokat a járványhelyzetben. Ezzel ráadásul értékes munkaidő szabadul fel a vállalaton belül, amit tervezésre és a kevésbé automatizálható folyamatokra fordíthatnak a szakemberek. Az Audi Hungária Zrt. 2019 augusztusában keltette életre a mesterséges intelligenciát használó személyügyi chatbotját, Chatelkát, ami azóta 13 000 munkavállaló kérdéseire válaszol éjjel-nappal. A ChatBoss Team által fejlesztett eszköz hatékonyan és villámtempóban segíti a folyamatos belső kommunikációt. Az alkalmazás segítségével az Audi munkavállalói azonnal választ és tájékoztatást kaphatnak különböző személy- és munkaügyi, juttatásokkal és szabályzatokkal kapcsolatos kérdéseikre, valamint a különböző céges formanyomtatványokat is pillanatok alatt elérhetik a chatfelületen.

„Nagyon jól vizsgáznak a fejlesztéseink ebben a rendkívüli helyzetben, és sok ügyfelünk jelzi, hogy további funkciókkal szeretné bővíteni a chatbotját. Sokan viszont csak most vágnak bele, látva az eddigi jó tapasztalatokat, mert szükségük van támogatásra a toborzás vagy a kollégák akadálymentes tájékoztatása terén. Az egyik legizgalmasabb projektünk most az Attrecto számára készülő chatbotunk, amely kifejezetten a home office munkavégzést támogató megoldás. Az eszközt a belső hálózaton keresztül érik majd el a munkavállalók, és a mostani bizonytalan helyzetben felmerülő legfontosabb kérdésekre ad választ 0-24-ben: munkajogi tájékoztató, távmunka szabályzat és praktikus tanácsok is elérhetők az otthon töltött napokra. Megoldásunk továbbá arra is alkalmas lesz, hogy a munkavállalók hangulatát is folyamatosan monitorozza, ami szintén nagyon fontos a tartós távmunka, vagy kényszerleállás idején.” - mondja Baltay Kristóf, a ChatBoss Team ügyvezetője.

Home Office chatbot – most ingyen juthatnak hozzá a cégek

Nagy reményt fűz az innovatív belső kommunikációs megoldáshoz az Attrecto Zrt. is, hiszen a nemzetközi és a hazai IT-piacon is olyan megrendelőkkel dolgoznak, mint az Aegon, az Audi vagy az E-ON, így a járványhelyzetben is folyamatos kapcsolattartás szükséges a fejlesztőkkel, projektvezetőkkel. Kiss Gergely az Attrecto vezérigazgatója szerint: „azt se felejtsük el, hogy home office-ban hajlamosak az emberek bizonytalannak és magányosnak érezni magukat a csapatuk nélkül, megszűnik a csoportba tartozás megnyugtató érzése. Úgy gondolom, egy folyamatosan elérhető virtuális kolléga ezt is segíthet enyhíteni”. A ChatBoss Team által fejlesztett Home Office chatbotot a cég a koronavírus miatt kialakult helyzetben, segítségként ingyenesen elérhetővé teszi más hazai vállalatok számára is.

„A távmunkára, home office-ra való hirtelen átállás minket is, mint valószínűleg rengeteg magyar céget kihívás elé állított. A ChatBoss Team mesterséges intelligencia megoldásával a munkavállalóink számára kívánunk segítséget nyújtani, hogy könnyebben tudják kezelni a kialakult új helyzetet. A chatbot választ ad többek között a munkajogi, szabályzatokkal kapcsolatos kérdésekre, illetve praktikus tanácsokat ad a távmunkával kapcsolatban.” – fűzte hozzá Csepi Mónika, az Attrecto HR igazgatója.

Amikor nem kopogtathatsz a főnök ajtaján: hatékony tudásmenedzsment chatbottal!

A tartós távmunka által okozott kihívások miatt a vállalaton belüli tudásátadásra is drasztikus hatással van a járványhelyzet, hiszen ennek is szinte minden elemét virtuálisan kell lebonyolítani. Óriási előny ilyenkor a jó chatbot: a kollégák operatív munkavégzéssel kapcsolatos gyakori kérdéseire egy megfelelően programozott bot pillanatok alatt választ adhat. Ilyen rendszert fejlesztett a ChatBoss Team a PwC Magyarországnak is, mely most óriási segítséget jelent, de hasonlóan a tudásmenedzsmentet célozza a magyar cég, New York város választási bizottságának készített mesterséges intelligencia megoldása is.

A ChatBoss Team ingyenes Home Office chatbotja a következő linken érhető el: https://www.chatbossteam.com/higeniusz/

 

A világ legígéretesebb mesterséges intelligencia startupjai között a magyar Chatboss Team

Kiemelt üzleti kapcsolatépítő eseményen vett részt a cég Párizsban

A világ legígéretesebb mesterséges intelligenciával foglalkozó startupjai közé válogatták be az innovatív üzleti és kimondottan HR chatbot megoldásokat fejlesztő magyar ChatBoss Team-et. A cég a francia fővárosban lépett be a deep tech szektor nagyágyúi közé a Choose Paris Region (párizsi befektetési ügynökség) által szervezett nemzetközi üzleti kapcsolatépítő eseményen, ahol a magyar startup olyan óriáscégeknek mutatkozhatott be, mint az Accenture, a Cisco, az Oracle, a PSA konszern vagy a Total.

Az ún. deep tech szektor - más néven tudományos technológiai szegmens – megállíthatatlanul tör előre világszerte, hiszen a kutatás-fejlesztés és a technológia szoros együttműködése eddig megoldhatatlannak tűnő társadalmi kérdésekre, ipari vagy éppen a környezeti kihívásokra adhat válaszokat. Nem csoda, hogy 2014 óta éves szinten átlagban több mint 20%-kal nő a deep tech startupokba áramló magánbefektetések volumene[1]. Ebbe az illusztris társaságba váltotta meg belépőjét a ChatBoss Team is

Kapcsolatépítés Párizsban a szakma krémjével

Globálisan is egyre nagyobb kihívást jelent a cégek számára a megfelelő számú és minőségű munkaerő megtalálása, megtartása és motiválása, mely ugyanakkor stratégiai fontosságú bármilyen üzleti cél eléréséhez. A ChatBoss Team a mesterséges intelligenciát hívja segítségül, hogy olyan eszközöket adjon a vállalati HR-szakemberek kezébe, melyekkel gyorsabb és hatékonyabb lesz a toborzási tevékenységük, hatékonyabbá és felhasználóbaráttá válik a vállalati HR operációs feladatok kezelése, valamint tudásátadás és tudásmenedzsment robotokat fejleszt. Ráadásul az egyre gyorsuló kommunikációs követelményeknek is könnyen megfelelhetnek. Ezzel a cégek nem csak értékes munkaidőt, de jelentős összeget is megspórolhatnak.

illusztracio_foto1.jpg

„Csapatunk nagy előnye, hogy ügyfélre szabottan és nemzetközi színvonalon dolgozunk, miközben igazi egységben működik nálunk a HR-es és az IT-s know-how. E kettőt integrálva valóban meg tudjuk érteni, illetve meg tudjuk oldani a hozzánk forduló cégek problémáit. Impozáns referenciákkal a hátunk mögött indultunk neki a párizsi üzletfejlesztési eseménynek, hiszen a teljesség igénye nélkül dolgoztunk már a New-York állam választási bizottságnak, az HBO-nak, az Audi magyar leányvállalatának pedig díjnyertes HR-botot fejlesztettünk. Óriási lépés volt bekerülni a nemzetközi deep tech közösségbe, jógyakorlatokat, előadásokat hallgatni, beszélgetni és ismerkedni olyan cégekkel, akik már megtették azt az utat, ami előttünk áll” – mesél a tapasztalatokról Baltay Kristóf, a ChatBoss ügyvezetője.

Top 25-ben a mesterséges intelligencia területén

A Choose Paris Region által szervezett techmeeting fókuszában az állt, hogy a mesterséges intelligenciával foglalkozó induló vállalkozásokat megismertesse és összehozza olyan nemzetközi óriáscégekkel, mint például az Accenture, a Cisco, az Oracle, az Orange, vagy a Total. A meghívott startupok mindegyike lehetőséget kapott, hogy röviden bemutassa fejlesztéseit és üzleti megoldásait, majd a személyes találkozókon már a konkrétabb együttműködési lehetőségekről tárgyalhattak a multivállalatok képviselőivel. Habár az eseményre a világ minden tájáról érkeztek induló vállalkozások, Magyarországot kizárólag a ChatBoss Team, amely így bekerült a mesterséges intelligenciával foglalkozó TOP 25 induló vállalkozás közé.

„Számos ígéretes üzleti tárgyalást tudtunk megvalósítani a párizsi deep tech week keretében. Örömteli, hogy jelentős az érdeklődés a mesterséges intelligencián alapuló megoldásaink iránt a nemzetközi piacon is. A rendezvény eredményeként együttműködésről egyeztetünk többek között az egyik legnagyobb francia autóipari konszernnel, illetve egy szintén francia hátterű, de globális, műholdas technológiákat fejlesztő céggel” - teszi hozzá Baltay Kristóf.

[1] Forrás: https://hello-tomorrow.org/report

Nagyot lép a Fuvar.hu: újabb 150 milliós befektetést kap az áruszállítók Ubere

Tovább bővül a fuvarozók online piactere

Újabb 150 milliós befektetést kapott a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől a Fuvar.hu. A startup mára több mint 1300 fuvarozó partner ajánlataival dolgozik és több mint 10 000 szállítás esetében hozták össze sikeresen a megrendelőket a szolgáltatókkal. A mostani befektetésnek köszönhetően 2020 is a fejlődés éve lesz számukra, a cég dinamikus bővítése mellett partnereik számára kínálnak új megoldásokat, de a fenntarthatóság jegyében fatelepeséi programot is indítottak.

Míg a nagyvállalatoknál bevett gyakorlat, hogy online szolgáltatásokkal optimalizálják különböző volumenű fuvarigényeiket, a kkv- és a lakossági szektorban időigényes és drága lehet egy egyszerű költöztetés, csomagküldés vagy áruszállítás megszervezése és lebonyolítása. Ezt a piaci rést felismerve indult el 2017-ben a Fuvar.hu, mely egyrészt licitalapon működik, így a megrendelő a legkedvezőbb ajánlatot választhatja ki, másrészt a szállítmányozók is könnyedén hasznosíthatják szabad kapacitásaikat. A startup tavaly óta már nem csak kisebb fuvarcégek, de a GLS, a TNT és a Magyar Posta „instant” szállítási árajánlataival is dolgozik. Ennek köszönhetően pillanatok alatt találhatnak szolgáltatót maguknak a sietős megrendelők, a szállítócégek számláján pedig akár 24 órán belül jóváíródhat a fuvardíj teljes összege.

fuvar.jpg

2020-ban újabb babérokra törnek

A cég jelenleg is tárgyal nagyobb logisztikai vállalattal, hogy 2020-ban tovább növelhessék kiemelt szolgáltató partnereik számát, ezzel bővítve a megrendelők lehetőségeit. A Magyar Fejlesztési Bank csoporthoz tartozó Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelő – amely a cég indulását is lehetővé tette Inkubációs befektetési programjának keretében – 150 milliós seed befektetésének köszönhetően idén a B2B szolgáltatások, többek között a csomagküldés területén szeretnének teret nyerni, elsősorban a hazai piacra koncentrálva. A szektorban várt erősödés már a cég nemzetközi terjeszkedését készíti elő.

„2020-ban elsősorban a fejlesztői és értékesítői erőforrásainkat szeretnénk megtöbbszörözni. A tőkéből végre lehetőségünk adódik magasabb szintre emelni marketing tevékenységünket is, ami a hosszú távú bővülési céljaink szempontjából kulcsfontosságú. Idén szeretnénk egy olyan algoritmust is fejleszteni, mely fuvarláncokat készít a furgonosoknak és teljes útvonaltervet kínál több fel- és lerakási cím kiszolgálására. Ez óriási lépés lesz, hiszen ennek köszönhetően partnereink több szállítási feladatot tudnak majd ellátni nálunk egyidőben, és nem kell rakodási terveket, idő- és költségbeosztást végezniük – vázolja a terveket Szucsányi-Borza Sebestyén, a Fuvar.hu alapítója.

Zöldnek lenni nem csak menő, de kötelesség is

A fiatal vállalkozás alapértékének tekinti a környezetvédelmet, illetve a fenntartható fejlődést, és ez nemcsak abban nyilvánul meg, hogy szelektíven gyűjtik a szemetet vagy tudatosan gazdálkodnak az áramfelhasználásukkal. Már az üres rakterek kihasználásával és a fuvarútvonalak optimalizálásával is csökkentik a környezeti terhelést, ráadásul minden, a Fuvar.hu-n keresztül megvalósult szállítás ára tartalmazza az adott fuvar szén-dioxid-kibocsátásának kompenzációját - ezt az összeget fatelepítési programjuk finanszírozására fordítják. Megrendeléskor egy kifejezetten erre írt algoritmus számítja ki a CO2 kibocsátás mértékét a szállítást végző jármű forgalmi engedélyében szereplő környezetvédelmi besorolása alapján, a megrendelő pedig tájékoztatást kap arról, hogy a Fuvar.hu által ültetett fa mennyi időn belül köti meg ezt a szén-dioxid mennyiséget növekedése során. A faültetés és a gondozás díját a szolgáltatás ára tartalmazza.

„2019 októberében indítottuk ezt a küldetést, és már 10 különleges fát (6 éves, 2-3m magas) ültettünk a budapesti János Kórház parkjában. Most az időjárás nem engedi további fák ültetését, így a megrendelőink által kifizetett faültetésre szánt összegeket összegyűjtjük és márciusban folytatjuk. 2020-ban 1000 palántát és 100 parkfát szeretnénk ültetni” - magyarázza Szucsányi-Borza Sebestyén.

Irigylésre méltó számok

A Fuvar.hu jelenleg közel 4000 regisztrált megrendelővel büszkélkedhet, 2017 óta 10 000+ sikeres fuvarügyletet bonyolítottak le az online piactéren, szállító partnereik között pedig több mint 1300 kisebb és nagyobb méretű fuvarozócéget tudhatnak. A B2B partnerek között a raklapos szállítás és a webshop last mile delivery szolgáltatás a legnépszerűbb jelenleg, míg a lakossági ügyfelek IKEA bútorok és különböző háztartási eszközök házhozszállítását rendelik a leggyakrabban. Az oldal forgalmának ötödét ugyanakkor már a nemzetközi költöztetések adják.

A chatbot az új CV! Mesterséges intelligenciával teszi pofonegyszerűvé a toborzást és a jelöltek profilozását egy magyar startup

Számos szektorban tombol munkaerőhiány Magyarországon, a kereskedelemből például a karácsonyi szezonban friss szakértői becslések szerint hatezer dolgozó fog hiányozni. Az új munkaerő megtalálása egyre nagyobb terhet ró a cégekre: elemzések szerint egy új munkavállaló felvételére átlagban közel 50 napot kell fordítani, míg egy-egy új kolléga megtalálására mintegy 1,2 millió forintot költ egy vállalkozás ma Magyarországon. A SimpleJob nevű magyar startup erre a problémára kínál megoldást: a cég olyan chatbot-alkalmazással lépett piacra, ami mesterséges intelligenciával segít toborozni és előszűrni a jelentkezőket, jelentős terheket levéve ezzel a vállalati HR-esek válláról.

A szélsebesen változó munkaerőpiaci viszonyok és a fiatal generációk korábbiaktól gyökeresen eltérő igényei miatt a toborzás terén egyre nagyobb szükség van az innovatív, digitális megoldásokra. A vállalatok bizonyos szakmákban szó szerint vadásznak a munkavállalókra, így az új munkaerő felvétele mind pénzben mind időben megnövekedett terhelést jelent a munkaadók számára.

chates_allaskereses_telefonban.png

Erre a problémára kínál megoldást a SimpleJob nevű startup. A magyar cég a már klasszikusnak nevezhető online álláskeresést és toborzást vegyíti a mesterséges intelligencia nyújtotta innovatív funkciókkal. A vállalkozás - melyben a Hiventures kockázati tőketársaság is jelentős potenciált lát, hiszen több körben már összesen 150 millió forint tőkét fektetett a cégbe – egy olyan chatbot alkalmazással rukkolt elő, mely mind az álláskeresők, mind a munkaadók dolgát nagyban megkönnyíti.

bea_kicsi.jpg

„A SimpleJob által fejlesztett online chatbot alkalmazás kettős funkciót lát el. Egyrészt az álláskeresők számára jelentős segítség, hiszen bizonyos szakmákban, főként a fizikai munkák terén, még szakmai önéletrajzot sem kérünk tőlük, a teljes regisztrációs folyamatot kérdezz-felelek formában a chatbotunk végzi. A felhasználó észre sem veszi, hisz csak megválaszolt néhány kérdést, de a folyamat végére egy komplett szakmai profilt készítünk neki. Plusz az adatbázisunkban található nyitott pozíciók közül felkínáljuk a jelölt számára a testhezálló lehetőségeket. Ugyanakkor a munkaadók számára is jelentős értéket teremtünk, hiszen a magyar piacon elsőként a jelöltek profilozását differenciáltuk chatbottal, illetve az előszűrést és a jelentkezőkkel való kommunikációt is automatizáljuk az elkövetkezendő fél évben, mellyel rengeteg időt és költséget tudunk megspórolni a vállalati HR-osztályoknak” – hívta fel a figyelmet Lukács Beáta, a SimpleJob társalapító-ügyvezetője.

A SimpleJob chatbot megoldása a fentiek mellett kiválóan alkalmas a fiatal álláskeresők megszólítására, hiszen a tizen- és huszonévesek egyrészt egyértelműen az új, digitális megoldásokat keresik az álláskeresés terén is, másrészt esetükben kiemelt jelentőséget kap a közvetlen és egyszerű kommunikáció.

„Az egyértelmű trend, hogy az álláskeresőkkel már sokkal egyszerűbb egy állásinterjút chat-en leegyeztetni, véleményünk szerint elérkezett az idő, hogy ezt a toborzók is elfogadják, és éljenek a lehetőségekkel. A SimpleJob már azzal is egyedülálló, hogy kvázi közösségi oldalként mindkét fél jelen van a platformon, tehát a többi portáltól eltérően nem csak az álláshirdetések láthatók, de cégként belépve az álláskeresőknek is tudunk felkéréseket küldeni. A mostani chatbot integrációval pedig ténylegesen előremutató, nemzetközi trendeket követő állásportál lettünk” – tette hozzá Lukács Beáta.

A SimpleJob dinamikusan próbálja lekövetni a piaci igényeket. A cég tapasztalataiból jól látszik, hogy teljesen más minimum információra van szükség egy diákmunkára jelentkezőtől, mint például egy diplomás szellemi munkára jelentkezőtől. A cég által fejlesztett chatbot képes arra, hogy a különböző profilú jelöltekkel más-más stílusban kommunikáljon. Az EasyApply-nak nevezett funkcióval pedig nem szükséges a jelölteknek dokumentumokat feltölteni, vagy hosszú formanyomtatványokat kitölteni, egy csomagolói állásra való jelentkezés például ténylegesen csak három kérdés megválaszolását teszi szükségessé.

A SimpleJob megoldása nemcsak nagyvállalatokat képes kiszolgálni, az egyedi kishirdetőknek is egy olyan eszköz, amivel egy helyen tudják, nagyon egyszerűen kezelni a jelentkezőket. Az automatizációnak köszönhetően nem szükséges többé e-mailekben keresni az információkat, vagy egyesével válaszolni a jelölteknek.

A 2017-ben alapított SimpleJob idén már elérte átlagosan a napi 300 létrehozott álláskeresői profilt, így regisztrált felhasználóinak száma meghaladja a hatvanezret, míg már közel 1700 vállalati felhasználó is úgy döntött, hogy a SimpleJob platformján keres új munkavállalót. Jövőre már 100 ezres felhasználószámot, és 120 millió forintos árbevételt tervez a hamarosan nemzetközi piacokra lépő, dinamikusan növekvő magyar startup.

Codecool Report 2019: CEE region’s ICT sector is catching up with Western Europe - salaries and employment rates are closing the gap

European labour market is projected to be lacking more than 670,000 ICT professionals in 2020. Qualified digital workforce is needed more than ever to enable Europe to enhance its global competitiveness as digital innovation became a key factor. As the salaries and employment rates gap is closing between the Eastern and Western parts of Europe, it is clear that new challenges, like skills gaps, shifting professionals and missing soft-skill sets in the ICT sector have to be handled by a complex education and training ecosystem to keep up with global competition.

One of Central Europe’s leading coding bootcamps, Codecool recently published its report, which examined employment rates, salaries and other key aspects regarding the ICT sector in the EU-28 countries. Based on its findings, the study highlights the urging need to discover new fundaments of cooperation between European policymakers, enterprises, higher education and the actors of the private education sector to be able to provide the necessary, quality workforce in this accelerated sector. 

Digital workforce in the EU: almost 9 million professionals

In 2018, some 8.9 million professionals worked as ICT specialists across the EU-28 which makes up 3.9 % of the total workforce of the researched countries. This also means that in only ten years, the number of ICT specialists in the EU has increased by more than 40%. While the employment shares are continuously the highest in Western Europe, most of the countries from the CEE region – like the Czech Republic, Slovenia, and Hungary – are already surpassing or nearing the European average share.

figure_1.jpg

While broadening employment in the ICT sector means that Europe is keeping up with the global league, the demand for e-skills continues to grow at a very quick pace. In 2020, the European labour market is projected to be lacking more than 670,000 ICT professionals as SMEs and multinational companies are competing for ICT workforce to be able to correspond with the urging needs of digital transformation. Again, the number of respondents reporting difficulties when hiring digital workforce in the CEE region is growing, Hungary is surpassing the average (60%), while Romania (45%) and Poland (37%) are also catching up – this time, not in a good sense.

How much is the worth of competitiveness?

As a result of the constantly increasing market demand, ICT salaries are highly competitive all across the globe. However, earnings fundamentally depend on factors such as country, gender, age, education level, and the type of job. Payments are also higher at bigger companies and freelancers usually tend to earn more than company employees. As statistics show, Europe is still divided into two main parts when looking at the salary level of the ICT sector. At the same time, wage growth in the Eastern bloc is accelerating well above inflation which remarks a real wage increase more than twice as the rate of Western Europe. The ICT industry has recently expanded in Eastern Europe by 7%, thanks to significant demand for traditional IT services from Western Europe and the USA.

As for specific examples, in Romania, ICT wages increased with a compound annual growth rate of 11,53%. In Hungary, according to Hays’s latest survey, junior software engineer salaries are around 1672 EUR on the average, and the wages are increasing exponentially with experience gained. Poland’s ICT professionals can be just as much satisfied, as they earn almost twice as much as employees in the construction industry and the business sector with their 1914 EUR average sector salary.

Skills, education, coding schools

As for the urging need of educating qualified ICT professionals in a growing number, Western and Central-Eastern Europe face the same challenges. Competency-focused education and training becomes more and more important as a considerable number of new positions at the ICT scene requires strong management and communication, foreign language knowledge and project management experience from different industries, besides, of course, valuable programming knowledge. According to Eurostat, more than two-thirds of all ICT specialists had completed a tertiary level (meaning International standard classification of education) of educational attainment in the EU, which gives thorough knowledge, while the curriculum is much less flexible and practice-oriented.

figure_2_1.png

”The general approach towards ICT professions has changed remarkably in the past few years. As the average salary level increases every year, the ICT sector becomes more and more attractive to employees in every market, which leads to a growing number of career shifters. These new ICT incomers are very well capable of bringing all the above-mentioned soft-skills into the equation, but there is also the demand for at least entry-level programming skills. This is the point where the private sector comes into the picture, which can help to fill in vacancies with freshly-trained candidates that can be shaped further with company-specific skills and knowledge” – points out Balázs Vinnai, founder of Codecool.

Codecool is a new-generation coding school operating 5 campuses in 3 countries - Hungary, Poland, and Romania. With more than 150 corporate partners and 500 graduates per year, Codecool has gained established experience in training and sourcing new digital talent. During the 12+6 month training period, their students learn mainstream programming languages such as Python, .NET, Java and Javascript, along with GIT, various databases and agile software development methods like SCRUM, becoming full-stack juniors by the end of the bootcamp.

balazs_vinnai.jpg

As Balázs Vinnai says: “Most of the curriculum require team-work, good communication skills and the ability to cooperate with other team members. The main advantage of this model is that the trainings are relatively intensive and fast, the technical curriculum is flexible, and it can be quickly modified according to market demands. Bootcamps are set to provide a well-trained digital workforce with basic or medium professional knowledge and a strong soft-skill set. Partnership with the labour market is well-established, ensuring direct access to most of the important players of the ICT sector.”

Europe has a fundamental interest in fostering digital transformation through the whole continent, which can only be effectively supported by establishing a strongly cooperating ecosystem between the key actors of this field. National governments should continue to support institutions of higher education, which provide ICT specialists with broad and comprehensive knowledge, while it should also start to further invest in the private education sector to enhance the training and re-training of well-skilled junior professionals. Stakeholder companies could play a perfect complementary part in these ecosystems by supporting the better integration of the new digital workforce into the market, with involving them in company-specific trainings and real-life ICT projects during their education.

Nemzetközi piacra lépési lehetőséghez jutnak magyar tudományos technológiai vállalkozások

Magyar deep tech startupok jelentkezését is várja a párizsi Hello Tomorrow Global Challenge

Tavaly összesen közel 18 milliárd dollárnyi (5310 milliárd forintnyi) magánbefektetés áramlott világszinten a tudományos technológiai, más szóval deep tech vállalkozásokba. A hosszas és költséges tudományos kutatáson és fejlesztésen alapuló, legtöbb esetben kimagasló társadalmi hatással bíró termékek és szolgáltatások iránt tehát egyre nagyobb az érdeklődés a globális piacok részéről. A Hello Tomorrow nevű non-profit szervezet magyar deep tech vállalkozásokat is nemzetközi piacra segítene, Global Challenge nevű programjukra 2019. szeptember 13-ig lehet jelentkezni.

A deep tech az új tech – mondhatnánk, hiszen az utóbbi néhány évben egyre inkább felértékelődnek azok az innovatív vállalkozások, melyek mögött jelentős tudományos kutatás-fejlesztési tevékenység áll. A nemzetközi piacok érdeklődésének élénkülését jól jelzi, hogy 2014 óta éves szinten átlagban több, mint 20%-kal nő a deep tech startupokba áramló magánbefektetések volumene, melynek összértéke tavaly már megközelítette a 18 milliárd dollárt (5310 milliárd forintot)[1].

deep_tech_investment.jpg

A világ legsúlyosabb környezetvédelmi, ipari és társadalmi kihívásaira keresik a választ

A Hello Tomorrow nevű nemzetközi non-profit szervezetet üzleti háttérrel rendelkező kutatók alapították 2011-ben Franciaországban. A szervezet célja, hogy megfelelő eszközökkel vértezze fel a vállalkozó szellemű innovátorokat és összekapcsolja őket az állami döntéshozókkal, inkubátorokkal, nagyvállalatokkal, befektetőkkel és véleményvezérekkel a 21. század legnagyobb kihívásaira megoldást nyújtó tudományos projektek globális piacra vezetésének érdekében.

„A Hello Tomorrow jelenleg 8 országban, köztük hazánkban is közvetlen képviselettel rendelkezik, azonban kapcsolati rendszerünk több, mint 110 országra terjed ki. 200 neves egyetemi és inkubátor partnerünk bevonásával minden évben közel 5000 tudományos projektet toborzunk a globális deep tech startup versenyünkre”  hívta fel a figyelmet Dr. Csatári István a Hello Tomorrow Hungary vezetője.

A startup versenyre való jelentkezésre szeptember 13-ig magyar deep tech startupoknak is lehetősége van. 2018-ban két magyar innovatív vállalkozás, az AerinX és a TurbineAi világszinten 4.500 pályázóból jutott be kategóriájuk legjobb hat startupja közé a párizsi fináléban.

ht_global_challenge_2019.jpg

A Hello Tomorrow Hungary az alábbi 14 tudományos kategóriában várja a magyar startup projektek jelentkezését: mesterséges intelligencia, légiipar, kiberbiztonság és kommunikáció, egészségipar és orvosi eszközök, gyógyszerkutatás, energia, környezet, élelmiszer és mezőgazdaság, ipar 4.0, ipari biotechnológia, orvosi biotechnológia, mobilitás, okos városok, űrkutatás.

Eddig összesen 300 millió dollárnyi befektetés a Hello Tomorrow startupoknak

A Hello Tomorrow Global Challenge elmúlt öt évének győztesei, illetve a szervezet alumni hálózatába tartozó startupok közül további több mint 20 eddig összesen 300 millió dollárnyi (88,5 milliárd forintnyi) tőkebefektetésben részesültek.

A deep tech startup versenynek is helyt adó Hello Tomorrow Global Summit csúcstalálkozó 2020. március 12-13-án kerül megrendezésre Párizsban. A nagyszabású eseményen a szervezők 1.100 nagyvállalati vezető, 1.000 deep tech vállalkozás alapító, közel 1.000 kutató és tudományos innovátor, 250 vezető befektető, illetve 150 nemzetközi újságíró részvételére számítanak.

 ht_hungary_debutalo_esemeny.jpg

„Hiszünk abban, hogy a magyarországi egyetemek és kutatóintézetek laboratóriumaiban ott rejtőznek azok a technológiák, amelyek globális piaci bevezetésével emberek millióinak jövőjét tehetjük szebbé. A Hello TomorrowHungary célja, hogy felkarolja a magyar tudományos technológiai vállalkozásokat. Deep tech ökoszisztémát építünk, melyhez keressük az együttműködő partnereket mind a nagyvállalati, mind a non-profit, mind a felsőoktatási szférából” – tette hozzá Dr. Csatári István.

A Hello Tomorrow Global Summit partnerei között olyan vezető nemzetközi nagyvállalatokat találunk, mint a BNP Paribas, a Boston Consulting Group, a L’Oréal, a Bayer, vagy az Air France-KLM.

[1] Forrás: https://hello-tomorrow.org/report

Hungary to be a springboard to Europe for startups from Azerbaijan

Budapest can serve as a European innovation hub for Azerbaijani startups and ecosystem stakeholders

Budapest-based EuroAsian Startup Awards and Baku-based SUP Accelerator partnered to strengthen relations between the two startup ecosystems and cooperate on a mutually beneficial basis. The aim is to help the promising Azerbaijani innovators reach the European markets and establish more and more partnerships between the Azerbaijani and Hungarian stakeholders.

A blossoming startup ecosystem

Tech entrepreneurship hasn’t been trendy in Azerbaijan for a long time even though traditional entrepreneurship was considered to be in the “blood” of Azerbaijani people. Located on the historical Great Silk Road, on a cross route between Europe and Asia, Azerbaijanis always loved to trade and start a business of their own.

cikk_4383_baku1.jpg

In late 2000s the startup ecosystem in Azerbaijan started to establish however it was scattered as individual players were active in an isolated and uncoordinated way. The things started to change after the establishment of SUP Accelerator; the first startup accelerator and Khazar Ventures; the first seed investment VC firm which created favorable environment for new startups to be born and grow.

The startup ecosystem has come a long way during the past 5 years. A new PPP model has been worked out between government; ASAN Innovation Center, and private sector, SUP Accelerator, Next Step Innovation Center and Khazar Ventures and thus INNOLAND Incubation & Acceleration Center was born which started to serve the Azerbaijani startup ecosystem and will hopefully contribute to the development of the ecosystem in years to come.

Recent developments have contributed to local startups in a positive way. Newly founded startups such as Nextsale, Vriendly, Buglance, Whelp and Keepface have expanded their services globally and started to be active in abroad. Some startups were accepted to famous acceleration programs such as 500 Startups, Techstars, Starta, Spark Labs and raised money from both local and international investors.

Hungary as a gateway

The improvements in the overall ecosystem brought new challenges. One of the major challenges that the startups face is how to scale up to European markets. In order to understand the European customers better and become a European startup, it is essential that the founders themselves possess the European mindset and approach. In order to be closer to the customers, most of the startups decided to relocate and move their offices to Europe.

While comparing with other European countries, Hungary seems to be an ideal country for Azerbaijan startups to be based in order to scale up to European market. Here are the five factors that make Budapest an attractive spot for Azerbaijani startups:

Access to talent: Budapest is home to over 40 universities and colleges. The city is full of well-educated young professionals who are eager for a challenge. Besides, Hungary remains one of the top countries for Azerbaijani students to go to for pursuit of higher education and most of the graduates prefer to stay and work in Hungary upon graduation.

Cost of living: When it comes to costs, it is no secret that startups seek low cost locations in order to prolong their runways. With cheaper accommodation, food and transportation rates Budapest differs itself from other European cities.

Ideal location: Located in the heart of Europe and with its low cost Wizz air flights, Budapest is only few hours from every major European city. That means direct, cheap and easy access to every European city for the startups.

Funding: Hungary is in the top 5 European countries for VC investments thanks to the VC development program of the EU called JEREMIE (Joint European Resources for Micro to Medium Enterprises). There is a growing interest from international angel and VC investors as Budapest becomes one of the rising startup hubs of Europe. Having many early stage VC firms makes Budapest an attractive spot for startups that seek funding in order to grow.

Direct flight: When startups relocate to a new country, they usually cannot afford to take all the staff with them and usually leave the IT team back home. When the team is split, the founders usually travel between two countries in order to make sure that everyone is on the same page. Direct flights are essential as it saves time and effort to go from point A to B.

Cooperation already established

The first bonds for future collaboration were established in March, 2019 when the delegation of Azerbaijani startup ecosystem travelled to Budapest to attend the Big Forum on Digitalization. SUP Accelerator became the country partner for the Budapest based EuroAsian Startup Awards and new initiatives were discussed to bring these two startup ecosystems closer.

The collaboration between the startup ecosystem players of Hungary and Azerbaijan will be mutually beneficial for both countries and we’ll witness more success stories to be born because of this partnership.

200 millió forintos befektetést kapott a Fix24

Az online szakemberkereső a második körös befektetéssel a nemzetközi terjeszkedést készíti elő

Újabb 200 millió forintos befektetést kapott a Hiventures Kockázati Tőkealap-kezelőtől a sajtóban csak „szakembertinderként” emlegetett magyar startup, a fix24.hu. Az online szakemberkereső a 2017-es, első körben kapott 150 milliós tőke segítségével eddig közel megháromszorozta szakemberbázisát, és már harmadik éve, folyamatosan megduplázta az előző évi árbevételét. A mostani tőkeinjekcióval a nemzetközi terjeszkedést készítik elő.

Jelenleg nemcsak hazánkban, de egész Európában is az egyik legégetőbb probléma, hogy megfelelő, megbízható szakembert találjunk a mindennapi építőipari és egyéb feladatok elvégzésére. Sok magyar mesterember ugyanis külföldön próbál szerencsét, így ma már hiányszakmának számítanak olyan foglalkozások, mint például a villanyszerelő, a festő, a hidegburkoló, az ács, vagy a gázszerelő.

epitos_foto.jpg

Erre a problémára kínál megoldást a fix24.hu országos szakemberkereső weboldal, ahol akár magánemberek, akár cégek is könnyedén és gyorsan kaphatnak megbízható szakemberektől ajánlatot az elvégzendő munkára, a szakemberek pedig új, fizetőképes megrendelőket szerezhetnek. Az oldal azért is egyedülálló, mert a vásárlóknak nem szükséges a szakmát megnevezni, akár a problémát is beírhatják – például erkély hidegburkolás –, és az intelligens program megtalálja a legközelebbi mesterembereket az adatbázisban, akik direkt ajánlatot küldenek a feladatleírás alapján. A fix24 mesterember ajánló rendszer egyik biztonsági elemét az internetes közösség ereje adja: az ajánlatkérők véleményt mondhatnak. Amennyiben az ügyfelek jónak, illetve nem megfelelőnek ítélik meg a szakember munkáját, akkor ezt megoszthatják a fix24 felületén.

Cél a nemzetközi terjeszkedés

A cég a 2016-os indulása óta közel megháromszorozta szakemberbázisát, így országosan már 200 szakmában, több mint 20 ezer szakember elérhető az oldalon, 70 százalékuk az építőipar területéről regisztrált a rendszerbe. Emellett a startup tavaly stratégiai együttműködést kötött a Praktiker barkácsáruház-lánccal, melynek keretében a weboldalán egyes termékekhez szakembereket, építőipari vállalkozásokat és szervizcégeket társítanak, akik segíthetnek megvalósítani a felújítási, építési munkálatokat.

„Az eddigi tőke segítségével sikerült stabil hazai bázist kialakítanunk és már harmadik éve, folyamatosan megdupláztuk az előző évi árbevételünket is. A Hiventures-től most kapott kockázati tőke felhasználásával a külföldi terjeszkedést készítjük elő, valamint az IT-fejlesztésben, marketing területeken és tartalomgyártásban szeretnének erősödni, de közeli cél, hogy egy olyan platformot hozzunk létre, ahol mind a szolgáltató, mind az ügyfél teljes körű megoldást talál a problémájára, ennek részleteiről majd a későbbiekben adunk további információkat” – hangsúlyozza Turi Sándor, a fix24.hu ügyvezetője.

Magyar tech startupok jelentkezését is várja a dubaji FasterCapital inkubációs programja

A programba bejutó projektek akár közel 600 millió forint értékű befektetésben részesülhetnek

Magyar tech startupok jelentkezését is várja a dubaji központú FasterCapital frissen indult inkubációs programja. A pályázat keretében kiválasztott projektek akár közel 600 millió forintnyi befektetést, illetve további inkubációs és mentori szolgáltatást kaphatnak mintegy egy éven keresztül. A programban való részvételre már ötlet fázisú projektekkel is lehet pályázni, a jelentkezés határideje 2019. szeptember 15.  

Idén immár harmadik inkubációs befektetési körét hirdeti meg a 2014 óta aktív FasterCapital, mely úgynevezett virtuális inkubátorként működik. A Dubai Internet City-ben székelő cég a világ számos pontján, köztük mostantól már Magyarországon is keresi az ígéretes technológiai projekteket, melyekbe befektethet.

Az inkubációs program keretében a FasterCapital a kiválasztott projektekbe legfeljebb 600 millió forint értékben befektetést valósít meg. A befektetés keretében a cég a startup számára biztosítja a technológiai termék vagy szolgáltatás létrehozásához szükséges teljeskörű informatikai fejlesztési folyamat megvalósítását, saját, több mint 100 fős, házon belüli fejlesztői csapatának segítségével. A kiválasztott startupok emellett a FasterCapital közel 1000 szakértőből álló nemzetközi szakértői hálózatát bevonva, komplex üzletfejlesztési mentor programban vehetnek részt, melynek keretében a csapatok könyvelési, humánerőforrás, marketing, jog, üzletfejlesztés és PR tanácsadói szolgáltatásban részesülnek.

fc.png

Egyedülálló virtuális inkubációs modell

A FasterCapital az egész iparágban egyedülálló modellt dolgozott ki, hiszen az általuk inkubált startupoknak nem kell fizikailag elköltöznie, hiszen a teljes inkubációs programot online valósítják meg (ez az úgynevezett virtuális inkubációs modell lényege). Másrészt, elsősorban olyan startup alapítókkal, ötletgazdákkal keresik az együttműködést, akik technológiai ötlettel rendelkeznek, de maguk nincsnek bírtokában a szükséges informatikai fejlesztői képességeknek.

„A FasterCapital 2014 óta folytat aktív startup inkubációs tevékenységet. Az elmúlt közel 5 év során összesen 26 startup cég vehetett részt az inkubációs programban, ebből 20 vllalkozás már piacra is lépett, míg 286 csapat kapott akcelerációs szolgáltatást. Az inkubátor intenzív nemzetközi terjeszkedést folytat, melynek keretében immár Magyarországon is keresi az innovatív technológiai projektekbe való befektetési lehetőségeket” – hívta fel a figyelmet Hanyecz Imre, a FasterCapital magyarországi képviselője.   

Az inkubátor által megvalósított modell a társalapításon és társfinanszírozáson alapul, tehát a FasterCapital társalapítóként száll be a projektekbe az inkubációs és technológiai befektetésért cserében. A cég a tőkeigény legfeljebb 50%-át biztosítja (kivételes esetekben ennél magasabb hányadot is, de soha sem 100%-ot), a fennmaradó tőkehányad biztosítása érdekében pedig minden esetben egy külső befektető is bevonásra kerül társfinanszírozóként.

More than 130 startups apply for Antenna Hungária startup program

A total of 132 startups applied for the Aha! BrainStore acceleration program of Antenna Hungária, with 13 of the applicants receiving an opportunity to take part in a boot camp in July.

During the bootcamp, teams will receive feedback from the experts of Hiventures, Drukka Startups, and Intellitext. The most promising teams stand a chance of receiving investment, and additional professional support from Antenna Hungária to develop their products further.

aha_bootcamp_1.jpeg

The second edition of AHa! BrainStore aims at aiding the realization of high added-value, innovative projects in the fields of streaming, internet content providing, e-sport, IoT, IT Security, AI, and drone technology.

"To sustain our competitiveness, cooperation with startups that deliver new and innovative solutions is necessary, as they can react to the market environment quicker than the large market players," says Gábor Mándi, deputy CEO of Antenna Hungária.

"Among other things, this is why we consider thinking and working together with startups important, as it can provide common advantages for both sides."

(Source: BBJ.hu)