Dübörögnek a magyar sharing economy startupok

Itthon is egyre népszerűbbek a megosztás alapú szolgáltatások

Az Uber ugyan nemrégiben felfüggesztette magyarországi szolgáltatását, azonban a cég által képviselt megosztás alapú üzleti modell itthon is egyre inkább virágzik. Tőlünk nyugatra a nyaralásunk alatti kutyafelügyelettől kezdve, a saját bicikli- vagy autó bérbeadáson át már számos problémára van közösségi megoldás. Hazánkban a paletta még nem ennyire színes, de néhány magyar startup már elég komoly sikereket ért el ezen a területen.

A sharing economy (magyarul megosztás alapú gazdaság) kifejezés kezd beépülni a mindennapi szókészletbe. Ami nem véletlen, hiszen az olyan globális óriások, mint az Uber, vagy az Airbnb hazánkban is meghonosították a Nyugat-Európában és az USA-ban már dübörgő internet alapú üzleti modellt.

A megosztáson alapuló bizniszek lényege, hogy szakítva a hagyományos cégek működési gyakorlatával, kisvállalkozókat szerveznek közösségbe, akiknek a szolgáltatását online közvetítik a felhasználók, „ügyfelek” felé.

sharingeconomy_globeslide.jpg

Hazánkban is egyre népszerűbb

Az Uber felhasználói oldalról hatalmas siker volt itthon, és hasonlóan népszerű az Airbnb is. Vannak azonban Magyarországról induló startupok is, melyek szintén egyre nagyobb eredményeket érnek el. Az egyik legismertebb ilyen cég a Rendi, mely online közvetít takarítási szolgáltatást, egyelőre Budapesten, Szegeden, Győrben, és Debrecenben. A startup a közlemúltban komoly tőkeinjekciót is kapott, a Conor Seed Capital Kockázati Tőkealap közel 50 millió forintot fektetett a cégbe. A havi több száz megbízást teljesítő Rendi idén ősszel megkezdi a nemzetközi terjeszkedést is.

Szintén kapott már befektetést a Neatly, mely ruhatisztítást és vasalást közvetít a neten keresztül – egyelőre a fővárosban. A Prosperitás Tőkealaptól kapott közel 50 millió forinttal a startup ugyancsak a külföldi piacokra tart, a közeljövőben indulnak el első körben Bécsben, Ausztriában.

Velük szemben friss cég az EZ Expressz, mely közösségi futárszolgáltatást kínál, tehát a futárok az Uber sofőrökhöz hasonlóan saját autóval, kisvállalkozóként, online megrendelésre fuvaroznak. A futárcég jövőre már szintén a nemzetközi piacra lépne.

Érdekes hazai kezdeményezés még a Yummber, mellyel akár a szomszéd nénihez is beugorhatunk ebédelni, illetve mi magunk is megoszthatjuk főztünket másokkal. A BeeRides platformjával pedig a repülőgépen leparkolt autónkat adhatjuk bérbe, arra az időre, amíg mi külföldön tartózkodunk.

Kutyák „bébiszittelésétől” a kisebb otthoni munkákig

Külföldön – főleg tőlünk nyugatra – igazán változatos a kínálat a különböző sharing economy cégekből. Az Uber mellett ott a Lyft, vagy a Taxify, melyek szintén fuvarmegosztásra specializálódtak. A TaskRabbit-en olyan kisebb otthoni, vagy ház körüli munkákra lehet jelentkezőket találni, mint például költözés, bútorok mozgatása, összeszerelése, vagy bevásárlás. Nyaralni mennénk, de nem tudjuk elhelyezni kutyusunkat? A DogVacay erre kínál megoldást: az oldalon olyan „bébiszittert” kereshetünk, aki a vakáció idején otthonában gondoskodik kedvencünkről. A saját gépkocsi bérbeadása is felfutóban van, ilyen cég például a Turo. De van már megoldás arra is, hogy egymásnak adjunk ellenőrzött keretek között kölcsönt, ezt kínálja a Lendingclub, vagy eladjuk használt ruháinkat, erre fejlesztett platformot a Poshmark.

2025-re közel 600 milliárd eurós üzlet lehet

A sharing economy szolgáltatások hatalmas jövő előtt állnak, ezt támasztotta alá legutóbb a PwC tanulmánya is. Az előrejelzés szerint a tavalyi 28,1 milliárd euróról több mint hússzorosára, 570 milliárd euróra emelkedhet 2025-re a megosztáson alapuló cégek forgalma. Az öt legfontosabb területet pedig a közösségi finanszírozás, a közösségi alapú szállásmegosztás, a személyszállítás, illetve az on-demand háztartási- és szakmai szolgáltatások jelentik.