Kedvezőbb ár és gyorsaság - ettől vonzóak a közösségi szolgáltatások

Felmérést készített a hazai felhasználási szokásokról a Sharing Economy Szövetség

Főként a felsőfokú végzettségűek és a városlakók használják előszeretettel Magyarországon a közösségi gazdasági szolgáltatásokat – derül ki a Sharing Economy Szövetség friss felméréséből. A nem reprezentatív kutatás szerint a közösségi szolgáltatások legfőbb vonzerejének a kedvezőbb árat, a gyorsaságot és a könnyű elérhetőséget tartjuk. 

Hazánkban is egyre népszerűbbek a közösségi szolgáltatások, a nemrégiben alakult magyar Sharing Economy Szövetség pedig a hazai felhasználói szokások kapcsán a június 4 és 11. között megrendezésre kerülő Global Sharing Week (Nemzetközi Közösségi Hét) apropóján hiánypótló felmérést készített a témában.

sharing1_1.jpg

UBER, Airbnb, MOL Bubi 

A kutatás szerint a megkérdezettek közel harmada (32%) számolt be arról, hogy esetenként vagy rendszeresen használ valamilyen közösségi szolgáltatást. A legtöbben a hazánkban már nem aktív UBER-t, illetve az Airbnb-t és a MOL Bubit használták már a különböző közösségi szolgáltatások közül.

A felmérés rámutat arra, hogy egyelőre elsősorban a felsőfokú végzettséggel rendelkező, városi lakosság körében terjedt el a közösségi gazdasági szolgáltatások használata. Ennek a csoportnak a kétharmada használ időnként, vagy rendszeresen valamilyen közösségi szolgáltatást. Ellentétben a középfokú vagy alacsonyabb végzettségű kisvárosi lakossággal, mely körében viszonylag még ismeretlenek a sharing economy szolgáltatások, hiszen több mint négyötödük (81%) még nem is hallott ezekről.

Kedvezőbb ár, gyorsaság – a legfőbb előnyök

A közösségi szolgáltatások előnyei kapcsán a legtöbb megkérdezett a kedvezőbb árat, a gyorsaságot és a könnyű elérhetőséget emelte ki, míg hátrányként a szolgáltatóval és a sharing economy szolgáltatások esetében szinte kizárólagos online fizetéssel szembeni bizalmatlanságot, illetve információhiányt nevezték meg.

A felmérésben a Szövetség arra is kíváncsi volt, hogy milyen hatása van a közösségi szolgáltatásoknak a gazdaságra általánosságban, melyre válaszul a megkérdezettek az árverseny kialakulását, a jobb erőforrás-kihasználást, illetve az élénkítő hatást emelték ki.

„A Shairng Economy Szövetség fontos célja, hogy feltérképezze a közösségi gazdaság magyarországi helyzetét, beleértve a felhasználási szokásokat, illetve a szolgáltatói oldalt is. Első felmérésünk rögtön számos érdekes, izgalmas információt hozott a napvilágra, melyek segítségével tisztább képet kaphatunk és ezáltal még inkább elősegíthetjük a terület fejlődését. A Szövetség a továbbiakban is aktívan méri majd fel a közösségi gazdaság hazai sajátosságait” – fogalmazott Pataki Gábor, a Sharing Economy Szövetség elnöke.

A Szövetség a Global Sharing Week kapcsán egy akció keretében a magyar közösségi gazdasági modellre épülő vállalkozások kipróbálására és az ezekkel kapcsolatos tapasztalatok megosztására buzdít, melyről további részletek itt érhetők el. A Global Sharing Week célja, hogy felhívja a figyelmet a hazai közösségi gazdasági szolgáltatók működésére, tevékenységére, munkájuk eredményeire.